Вече стана традиция поредицата „Майстори на фотографията“ на фондация Мусиз да показва творби на емблематични имена от световната фотография в България. В единадесетото издание на тази поредица ще можем да се насладим на творчетвото на Вивиан Майер.
Откриване: 23 април (вторник), 18:30 ч.
Софийска градска художествена галерия
София 1000, “Ген.Гурко“1
Представителството на Leica за България има удоволтствието отново да бъде партньор на събитието.
Изложбата е озаглавена „В нейните ръце“ и е на разположение да бъде посетена между 23.04 – 02.06.2019. Организира се в партньорство със Столична oбщина, Посолство на САЩ, VIVACOM и Samsung, със съдействието на diChroma photography и с благодарност към Колекция Maloof и галерия Howard Greenberg, Ню Йорк.
Вивиан Майер (1926-2009) е американски „street” фотограф с австро-унгарско потекло от страна на баща си Шарл Майер, а майка й Мария Жосо е французойка. От началото на 50-те до 90-те години на двадесети век тя работи като детегледачка в Ню Йорк, а по-късно и в Чикаго.
Работата ѝ наброява внушителните над над 120 000 фотографии, филми за камери Super 8 и 16 мм – снимки, непроявени ленти, сред които невероятни открития. Преследвана от страстта си да снима, която тя превръща в реалност, днес Майер се смята за един от най-емблематичните автори на улична фотография, а мястото й в историята на фотографията е до това на Дайан Арбъс, Робърт Франк, Хелън Левит и Гари Уайногранд.
Вивиан Майер обръща изключително внимание в работата си на любимиата си среда – улицата и най-вече кварталите на средната класа. От начало Майер снима изключително в черно-бяло,а през 60-те години започва да играе и с цветовете. Когато прави първите си опити да снима филми с камери Super 8 и 16 мм, то не е, за да ускори хода на времето, а за да го спре в „замръзнали” кадри. Подходът на Вивиан Майер е не да снима сцени, а да документира пространството в поредица от фотографски образи. Вивиан Майер „възприемаше живота такъв, какъвто го улавяха очите й.
Творчеството на Вивиан Майер, открито в последния възможен момент и чиято съдба вероятно е била да се разпръсне или дори изчезне, сега се разкрива пред нас, а тази „обикновена гувернантка”, безименно лице, посмъртно се превръща в това, което е днес фотографът Вивиан Майер. Нейната работа, обективна и жива, по някакъв начин намира отклик у всеки, който е видял дори една нейна снимка. Тогава времето внезапно спира и Вивиан Майер застава пред нас, завинаги запечатана във вечността.
Цитати от Ан Морен, diChorma Photography.